تیرچه فلزی چیست؟
تیرچه فلزی نوعی تیرچه پیش ساخته فلزی مانند تیرچه سفالی فندوله ای و بتنی می باشد با این تفاوت که در بال تحتانی یا پاشنه تیرچه فلزی به جای استفاده از ۲ عدد میلگرد و بتن از ورق فولادی ۳ یا ۴ میل و در بال فوقانی تیرچه فلزی به جای ۱ عدد میلگرد از نبشی استفاده شده است . تیرچه فلزی نسبت به تیرچه های پیش ساخته دیگر مانند تیرچه های سفالی و پیش تنیده دارای مزایایی به شرح زیر است :
عدم نیاز به جک و شمع بندی در زیر سقف
به دلیل خیز منفی که در زمان تولید تیرچه فلزی به آن می دهند این تیرچه ها به صورت خود ایستا بوده و نیازی به شمع بندی در زیر سقف تیرچه فلزی نمی باشد . در سقف های تیرچه بلوک سنتی در زمان بتن ریزی سقفها نیروی زیادی که بر روی سقف در حال بتن ریزی وارد می شود بوسیله شمع ها به سقف پایین منتقل شده و باعث تنش در بتن سقف پایین می شود . در مواردی هم دیده شده است که در هنگام بتن ریزی سقفی ، سقف طبقه پایین که هنوز بتن آن خشک نشده و جک آن نیز زود برداشته شده است فرو ریخته است .
امکان بتن ریزی چند سقف ساختمان
به دلیل خود ایستا بودن تیرچه های فلزی و عدم نیاز به شمع بندی می توان چند سقف را در یک مرحله بتن ریزی نمود .
بتن ریزی چند سقف با هم موجب حذف هزینه های کسر بتن ، ترانسفر تراک های حمل بتن و اجرت پیمانکاران اجرای سقف و پمپ بتن می گردد .
سرعت بالای اجرای سقف ها
به علت سبکی تیرچه های فلزی و امکان تیرریزی تمام طبقات در یک نوبت در صورت استفاده از بلوک یونولیت سقفی ( پلاستوفوم یا پلی استایرن ) به جای بلوک سیمانی یا سفالی سرعت اجرای کار افزایش می یابد.
سهولت اجرای داکت ها ( بازشوها )
فاصله آکس به آکس حدود ۷۰ سانتیمتری تیرچه های فلزی موجب سهولت اجرای داکتها جهت عبور لوله های تاسیساتی و کانال ها ، نصب توالت ایرانی و عدم نیاز به قطع تیرچه می باشد .
کاهش مصرف بتن
به دلیل فاصله بیشتر تیرچه فلزی که حدود ۷۰ سانتیمتر می باشد ، مصرف بتن نیز در حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش می یابد . در شرایط عادی با فرض صحیح بودن متراژ بتن برای سقف تیرچه فلزی با ارتفاع ۲۵ سانتی متر هر متر مکعب بتون حدود ۱۰ متر مربع سقف را پوشش می دهد و برای تیرچه فلزی با ارتفاع ۲۰ سانت نیز هر متر مکعب بتن ۱۲ الی ۱۳ متر از سقف را پوشش می دهد .
برای خرید تیرچه های فلزی باید در نظر داشت که ورق و نبشی های مورد استفاده می بایستی تولید کارخانه فولاد مبارکه باشد ، همچنین میلگردهای مصرفی زیگزاگ تیرچه فلزی نیز از نوع فابریک A1 و یا A2 باشد.
جوش CO2 :
در این شرکت از جوش CO2 برای جوشکاری تیرچه ها استفاده می گردد.
در جوش CO2 با گاز محافظ به علت نازک بودن نازل جوش و بهتر بودن جنس سیم مصرفی و همچنین محافظ قطعه جوشکاری شده با گاز، کیفیت و مقاومت خیلی بیشتری نسبت به جوش معمولی خواهیم داشت.
نکته : در این جوش از جریان مستقیم با قطب معکوس استفاده می شود.
تجربه نشان داده که در صورتی که بتوانیم از ورود گازهای موجود در هوا یعنی اکسیژن و نیتروژن به منطقه جوش پیشگیری کنیم جوش از خواص شیمیایی و فیزیکی بهتری برخوردار خواهد بود. جوشکاری قوس الکتریلی با گاز محافظ CO2 یک روش بسیار مفید و فراگیر است. این روش برای جوشکاری فلزات سخت و غیر سخت در تمامی ضخامت ها مورد استفاده قرار می گیرد و یک روش بسیار مناسب برای جوشکاری صفحات فلزی نازک و مقاطع نسبتا ضخیم فلزات غیر سخت می باشد که در شرکت ایران خودرو بعد از جوش مقاومتی با لاترین میزان استفاده را در سالن های بدنه سازی به خود اختصاص داده است.
جداول تیرچه فلزی
محاسبات تیرچه فلزی کاری سخت و زمان برمی باشد که در محاسبات آن می توان از نرم افزار KDS استفاده نموده و یا از جداول موجود که برای فلزی آمده است استفاده کرد که در این جداول باید از AS مقاطع استفاده نمود بدین صورت که میزان فولاد مصرفی در قسمت بالایی تیرچه و پایین تیرچه ها با توجه به میزان بار دارد از جدول مربوطه استخراج گردیده و با توجه به مقاطع موجود در بازار ایران، صرف اقتصادی خریدار، جوشپذیری مقاطع، اجرایی بودن آن ها به تولید این تیرچه ها اقدام نمود.
با توجه به استانداردهای ملی ایران سال 95 بهترین جدول کتاب جداول تیرچه های فولادی با حال باز (فلزی) می باشد که برای هر بارگذاری و با توجه به نحوه بتن ریزی سقف ها و طول تیرچه ها (هر 10 سانتی متر) محاسبه شده است و سطح مقطع مورد نیاز را می دهد.
بدین گونه که برای بتن ریزی؛ بتن با دست، بتن با پمپ، با پلی استایرن، بلوک سیمانی، بصورت جداگانه طراحی ها انجام گردیده و موجود در خود دارد. و برای بارهای مختلف و با توجه به ارتفاع تیرچه ها مقدار فولاد مصرفی بصورت سانتی متر مربع را به کاربر ارئه می نماید.
اجزای سازنده تیرچه فلزی سه جزء اصلی است که به شرح زیر می باشد:
بال تحتانی:
اولین جزء از احزای سازنده تیرچه فلزی بال تحتانی است . از ورق برش خورده ساخته می شود .این قسمت به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند. بارهای اعمالی در سه مرحله بارگذاری سازه را تحمل می نماید. در مرحله اول بارگذاری تیرچه فلزی، بال تحتانی به عنوان عضو کششی باید توان تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل و نقل را داشته باشد. بال تحتانی تیرچه فلزی در مرحله ی دوم بارگذاری تیرچه بایستی قادر به تحمل نیروی کششی که از وزن مرده سقف در فاصله محور تا محور تیرچه های فلزی است را تحمل کند . در مرحله ی سوم که مرحله بهره برداری از تیرچه فلزی است، بال تحتانی بایستی به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارده عمل می کند.
اعضای قطری:
دومین جزء از اجزای سازنده تیرچه کرومیت اعضای قطری است. معمولاً از میلگرد برای آن استفاده می شود. به عنوان عضو مورب خرپا عمل می کند و به کمک اعضای کششی و فشاری ایستایی لازم را برای تحمل بارهای وارده بر تیرچه فلزی در سه مرحله بارگذاری تأمین می نمایند. در مرحله ی اول بارگذاری، عضو قطری تیرچه فلزی به همراه اعضای کششی زیرین و اعضای بالایی، ایستایی لازم را جهت تحمل وزن خود تیرچه فلزی در هنگام حمل و نقل تأمین می نماید. در مرحله ی دوم بارگذاری تیرچه کرومیت فلزی نیز، این عضو ایستایی لازم را جهت تحمل بار مرده ی سقف بین تکیه گاه های موقت تأمین می نماید. در مرحله ی سوم بارگذاری تیرچه های فلزی، عضو قطری قسمتی از نیروی برشی وارده را تحمل می کند.
بال فوقانی:
بال فوقانی تیرچه، از نبشی، تسمه یا ناودانی ساخته می شود .این جزء در داخل بتن پوششی قرار می گیرد. این عضو در مراحل اول و دوم بارگذاری تیرچه فلزی، وزن تیرچه را به هنگام حمل و نقل و همچنین وزن مرده ی سقف را در هنگام بتن ریزی و قبل از حصول مقاومت بتن پوششی تحمل می نماید. در مرحله سوم بارگذاری تیرچه، به همراه سایر اعضای تیرچه، بار ناشی از بارهای مرده و زنده را در هنگام استفاده از سازه تحمل می کند.